Nu het er op lijkt dat we dit jaar gewoon op wintersport kunnen gaan is een goede voorbereiding niet mis. Met een paar goede oefeningen ben je in een mum van tijd volledig ready om weer te knallen op de piste. Deze oefeningen zorgen niet alleen voor een betere techniek maar verminderen ook de kans op blessures. Het is belangrijk om een paar weken voor dat je op wintersport gaat te beginnen met de oefeningen. Ook professionals leggen de basis voor hun prestaties tijdens de zomer wanneer er geen sneeuw ligt. 

Balans oefeningen

Dit is eigenlijk niet 1 oefening, maar het zijn er meerdere. Bij skiën en snowboarden is het natuurlijk erg belangrijk dat je altijd je balans kan bewaren. Je staat ten slotte de hele dag op 2 plankjes van 10 centimeter breed of een board van 20 centimeter breed. Als je een slechte balans hebt zal het besturen en blijven staan op deze dingen een heel stuk moeilijker worden. Een paar balans oefeningen die je kan doen zijn de:

Single-leg balance:

Sta losjes in de knieën met de benen schouderbreedte uit elkaar. Verschuif  één been naar voren en verplaats je lichaamsgewicht hiernaartoe. Til vervolgens je achterste been omhoog en balanceer op je voorste been. Dit moet je vervolgens een paar seconde volhouden. Om het moeilijker te maken kan je er voor kiezen om een gewicht vast te houden.  

BOSU oefeningen:

De oefeningen met een BOSU zijn perfect voor de wintersport. Met deze halve bal kan je ontelbaar veel oefeningen doen die je balans helpen. Met deze link check je de oefeningen die goed zijn voor het snowboarden en skiën.  

Squats

Tijdens het skiën gebruikt je erg veel je bovenbenen. Veel meer dan normaal. Om blessures te voorkomen, is het handig om de spieren aan te sterken die je gebruikt tijdens het skiën. Dit is het makkelijks om te doen met squats. Wat moet je doen? Zet je benen uit elkaar en draai je tenen iets naar buiten. Houd daarbij je knieën licht gebogen. Nu is het een kwestie van naar beneden en weer omhoog. Span die bovenbenen aan en zorg dat je rug recht blijft. Als het te makkelijk wordt kan je er nog gewichten bij pakken. (filmpje)

Klimmen

De volgende oefening is voornamelijk voor je uithoudingsvermogen. Ook train je je benen hier nog een beetje bij net als je romp en buikspieren. Ga staan in de ligsteun en zet vervolgens je rechtervoet naast je rechterhand. Hou hierbij het bovenlichaam zo stabiel mogelijk. Ga vervolgens weer in de beginhouding staan en doe hetzelfde met je linkervoet. Herhaal dit zolang je kan.

Core oefeningen

Voor balans en kracht is het ook erg belangrijk om sterke core te hebben. Een goede Core zorgt ervoor dat je minder snel last van je rug krijgt en dus langer door kan gaan. Ook zorgt het ervoor dat je minder snel een blessure zal oplopen.

Plank

De plank is ongeveer de bekendste core oefening die er bestaat. Hij werkt ook erg goed. Zeker als je hem nog niet zo vaak gedaan hebt. Bij de plank het belangrijk dat je met je ellenbogen precies onder je schouders en met je tenen op de grond met gestrekte benen voor een langere periode blijft staan. Als dit te makkelijk voor je wordt kan je altijd nog variaties hier op doen. Ook kan je gewichten gebruiken om het zwaarder te maken.  

Dead Bug

De dead bug is in onze ogen een erg goede oefening voor de core. Het is ook een erg makkelijke beweging die haast niet fout te doen is. Bij de dead bug moet je met je rug op de grond liggen met je handen recht omhoog wijzen. Beide voeten heb je ook in de lucht hangen, zorg ervoor dat je knieën 90 graden zijn. Dan beweeg je langzaam je been naar de grond zodat ie weer op gelijke hoogte is als je lichaam. Wissel dit af per been. (filmpje)

 

Swimming superman

Ook zeker een goede oefening om te proberen. je moet met je bij plat op de grond liggen. Je handen liggen op elkaar. Dan probeer je je armen en benen tegelijkertijd naar boven te doen. Herhaal deze oefening meerdere keren. (Filmpje)   Als je deze oefeningen 3 keer of vaker per week herhaalt, 8 weken voordat je op vakantie gaat, moet dat helemaal goed komen. Nu is de enige zorg nog dat we geen corona oplopen.  

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here