Op dit moment staan veel landen voor Nederlanders op code oranje. Dit betekent dat er alleen noodzakelijke reizen geadviseerd worden. Op het moment dat we deze reis maakte was het gedeelte van Portugal, waar Porto in ligt, nog code geel. Wij kozen er daarom voor om hier naar toe te reizen. Ook horen we al jaren goede verhalen over de stad en het leek ons, mede doordat we online konden studeren, de perfecte tijd om een keer te bezoeken. We wilde dit ook zo goedkoop mogelijk doen. Dus kochten we de goedkoopste tickets en verbleven we in een goedkoop hostel.

De reis

We kochten via Transavia erg goedkope singel tickets (40 euro) en vlogen dinsdag om 6 uur ‘s morgens uit Amsterdam naar Porto. Aangezien wij met het OV naar het vliegveld moesten reizen hebben wij de nacht door moeten halen op een volledig verlaten Schiphol. Hier probeerde wij nog de enige uurtjes slaap te pakken (niet succesvol).

Foto van Skades – Verlaten Schiphol

Eenmaal aangekomen (8 uur ‘s morgens) in Porto na een vlucht van bijna 3 uur moesten we ons zelf nog vermaken tot we konden inchecken in ons hostel. In de tussen tijd hebben we al veel van de stad kunnen zien. Omdat het centrum van Porto niet zo groot is, konden we eigenlijk de meeste hotspots al snel even bekijken. Het gave wat ons meteen opviel, was dat er erg weinig toeristen aanwezig waren. Overal konden we ons dus volledig vrij en met voldoende afstand bewegen. Rond een uurtje of 1 had ik een live online college. Deze kon ik makkelijk volgen aangezien er op veel plaatsen in de stad een goed werkende gratis wifi verbinding is.

Hostel

Nadat ik het college had gevolgd was het al rond 3 uur en konden we inchecken in ons hostel. We hadden gekozen voor de goedkoopste kamer in het Pilot design hostel. Dit koste ons 10 euro per nacht. We zouden wel aanraden om de iets duurdere kamer kiezen. Wij sliepen namelijk op een zolder met 7 anderen waar we nauwelijks rechtop konden staan. De kamer die 3 euro per nacht duurder is, leek al een stuk comfortabeler. Het hostel zelf is echt top. Het leuke was dat er een bar aanwezig was waar je voor 1,5 euro halve liters ijskoud bier kon drinken met de mede gasten. Hierdoor leerde we al snel een hoop leuke mensen kennen.

Avond

Toen we onszelf hadden opgefrist, nog een beetje hadden geslapen en een diepvriespizza naar binnen hadden geknald, wilden we kijken hoe het zit met het nachtleven in Porto en hoe dit wordt gedaan tijdens de coronacrisis. We merkte al snel dat ons hostel midden in een studentenstraat staat. Overal waren leuke studentenkroegen. We gingen samen met een aantal mensen van het hostel bij een paar van deze kroegen naar binnen. En in al deze kroegjes hing een open en erg gezellige sfeer. Naast een aantal internationale studenten en verdwaalde toeristen waren er alleen maar Portugese studenten. Na het drinken van een aantal biertje gingen de kroegen al rond 11 uur dicht. Dit betekende nog niet dat het was afgelopen voor die avond. Veel Portugese studenten verzamelde zich in de parkjes met muziek en wijn om nog de hele nacht door te gaan met borrelen. Wij konden meegegaan met een paar studenten en hebben nog een paar uurtjes met hen gedronken en gefeest.

De stad

De volgende dag werden we met een lichte kater wakker op onze zonderkamer. We hadden net het ontbijt in het hostel gemist en gingen dus in de omgeving opzoek naar ontbijt. Aangezien we het ‘low budget’ wilde houden gingen we opzoek naar een supermarkt. Hier kochten we wat eten en gingen op zoek naar een parkje op het te eten. Gelukkig is Porto bezaaid met erg veel leuke parkjes waar veel mensen samen komen.

Fotot van Skades – Cordoaria’s Garden

Die dag wilde we ook nog wat meer van de stad zien. Gelukkig is het centrum van Porto niet erg groot en konden we alles met de voet afleggen. We wilde die dag de Kittie rock, Luis bridge en de Cordoaria’s Garden zien. Alle drie zijn zeker de moeite waard om te bekijken. Bij de Cordoaria’s Garden heb je een prachtig uitzicht over de stad en kan je even tot rust komen. Helaas was tijdens ons bezoek de Kittie rock dicht. Gelukkig waren er in de omgeving nog een heleboel prachtige parkjes waar je prachtig uitzicht van de stad kan lunchen.

Foto van Skades – Lunchen met uitzicht

Die avond hebben we weer met een aantal mensen van het hostel de kroegjes in de omgeving bezocht. Ook deze avond hing er weer een top sfeer. Doordat er haast alleen maar studenten zijn lijkt het er net op als of het altijd weekend is. Een sfeer die je ook in de leukere studentensteden van Nederland tegenkomt. We kwamen ook langs een bar waar het bier 50 cent per stuk kostte. Deze bar (Espaco 77) was naar onze mening ook een van de leukere van de stad. Ook de club Armazem 71 vonden wij erg leuk.

Laatste dag en terugreis

De laatste dag wilde we nog even het strand (Matosinhos) van de stad bezoeken. Aangezien dit iets te ver van ons hostel lag, gingen we er heen met een Uber. Het strand lag er waarschijnlijk door de tijd van het jaar erg uitgestorven bij. Toch zag het wel uit als een strand waar goed gesurft kan worden. Het staat ook bekend als een van de leukere surfspots van Portugal. Vooral omdat het leuk te combineren is met een citytrip naar Porto. Helaas hadden wij niet meer de mogelijkheid om dat te testen. De beste maanden om hier te surfen zijn tussen november en april. Ons lijkt het leuk om dan eens terug te gaan en deze golven te testen.

Foto van Skades – Luís I Bridge

Daarna was het al weer tijd om terug te vliegen naar Nederland. Gelukkig hadden we dit keer een stuk betere tijd. We vlogen rond 16 uur die middag van Porto naar Nederland (Eindhoven). Dit deden we met Ryanair met een ticket van 17 euro.

Kosten

• Vliegtickets: Transavia: €40,- Ryanair €17,-
  • Hostel: Pilot design hostel: €30,-
  • Totaal: €87,-

Aanraders

• Kittie rock
  • Cordoaria’s Garden
  • Espaco 77 (50 cent bier)